السيسي يداعب المعارضة و يشكر المرشح الرئاسي السابق

كتب بروباجنداآخر تحديث : الأربعاء 16 مايو 2018 - 1:15 مساءً
السيسي يداعب المعارضة و يشكر المرشح الرئاسي السابق

شكر الرئيس عبدالفتاح السيسي، المرشح الرئاسى السابق موسى مصطفى موسى، قائلا:”بشكر الأستاذ موسى مصطفى موسى، ومصر كلها بتشكرك وأقسملك بالله كنت أتمنى أن يكون فيه معايا فى الانتخابات الأستاذ موسى وغيره”.

و أضاف خلال كلمته بمؤتمر الشباب فى دورته الخامسة : “اتشرفت إن حضرتك كنت معايا والكلام ده مش مجاملة”.

وقال  “فى الانتخابات الرئاسية قبل ذلك كان بيبقى استفتاء فى البرلمان وده كان المنهج والمسار الموجود، وبعد كده بقى فى انتخابات بشكل أو آخر من 2005، ثم بعد كده بقى فى انتخابات ثانية من 2012 والشعب بقى بينزل ويختار”.

وأضاف الرئيس السيسى، “اللى بينجح فى الانتخابات هو اللى بيحكم وهذه الكلمة قيلت من حزب فى دولة أخرى وده يؤكد على أنه بغض النظر عن رضا الناس من عدمه، اللى تخلف عن النزول وترتب على التخلف تقدم وبروز حزب قد لا يرضى عنه الناس لا يلوم الحزب أو الرئيس اللى كسب ولكن يلوم الناس التى بخلت على نفسها وبلدها بيوم أو ساعتين تقف عشان تقول أنا هحط صوتى عشان ضميرى يبقى مرتاح”.

كما داعب الرئيس المشاركين فى المؤتمر خلال تعليقه على أهمية وجود المعارضة بالدولة، قائلا: “مين اللى جاب المعارضة هنا؟”.

وأكد السيسي خلال جلسة “رؤية شبابية لتحليل المشهد السياسى المصرى” ضمن فعاليات المؤتمر الوطنى الخامس للشباب، أهمية دور المعارضة فى مصر، متابعا: “أهلا وسهلا، انتوا جزء مننا وإحنا محتاجينكم معانا، والمؤتمر معمول كمنصة لينا كلنا، نتكلم مع بعضنا ونسمع بعضنا ونعرف نتفاهم مع بعض”.

وأضاف السيسي، تعليقا على وضع الأحزاب والحياة السياسية فى مصر، أنه يختلف مع الناس التى تقول إن الحياة السياسية الراهنة فى مصر ليست متردية.

رابط مختصر
2018-05-16
أترك تعليقك
0 تعليق
*الاسم
*البريد الالكترونى
الحقول المطلوبة*

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

شروط التعليق :

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

ان كل ما يندرج ضمن تعليقات القرّاء لا يعبّر بأي شكل من الأشكال عن آراء اسرة بروباجندا الالكترونية وهي تلزم بمضمونها كاتبها حصرياً.

كتب بروباجندا